Afgelopen weekend mocht ik als ’tekenaar’ de informatiemarkt van het Achterhoekse dorp Rekken ondersteunen. In het dorp zijn ze druk bezig met het ontwikkelen van een visie voor de toekomst. Ze wilden hier ook graag input voor van de kinderen uit het dorp. Hoe kun je dat nou beter doen dan ze te laten tekenen? Het was een hele gave middag met waardevolle uitkomsten. En zo een super mooi voorbeeld van de kracht van visueel werken! Lees hieronder meer over mijn ervaringen.

Het klinkt misschien gek, maar ik vond het best spannend: mijn eerste keer visueel werken (lees: tekenen) met kids. Zouden ze wel willen? En zouden ze ideeën hebben? Nou en of! En: het was vooral super leuk!
De insteek bepalen

Van te voren was het nog wel even zoeken: wat vragen we de kinderen? Gaan we ze gericht bevragen op specifieke thema’s, zoals hun wensen voor speelplaatsen, sport en wonen? Of stellen we één brede, open vraag? We kozen uiteindelijk voor dat laatste. En dat pakte goed uit!
We vroegen ze: ‘Hoe kan Rekken nog leuker en mooier worden voor kinderen?’. We waren bang dat de kinderen daar misschien niet zo veel ideeën bij hadden, maar de open vraag zorgde er juist voor dat we wensen rond heel uiteenlopende thema’s in beeld kregen.
Wanneer je aan de beginfase bent van het vormen van een (dorps)visie, lijkt me dit dan ook een goede aanpak als je ook wilt gaan tekenen. Ben je verder in het proces en wil je feedback op plannen? Stel dan gerichte vragen.
Tekenen maar!
Ter voorbereiding schreef ik de vraag op een brown paper. Ik tekende nog een molen en een bordje om zo het dorp uit te beelden, maar verder hield ik het vel lekker leeg. Dit was niet mijn tekenfeestje, maar die van de kinderen!
Nog wat stiften, potloden en sticky notes er bij en we konden gaan! Wanneer er kinderen kwamen legde ik ze uit dat dit een avond was over de plannen voor het dorp en dat we ook graag hun mening wilden. Ik benoemde de vraag en zei er bij: ‘als je wilt mag je daar over tekenen, maar je mag ook gewoon je eigen ding doen’.
Daarna liet ik ze eerst gewoon lekker hun gang gaan. Zelf tekende ik lekker mee, zodat ik nog meer deel uit maakte van de activiteit. Sommige kinderen hadden meteen ideeën en gingen direct los. En anderen begonnen eerst met vrij te tekenen. Toch kwamen er na een tijdje bij bijna alle kinderen ideeën en wensen los. Misschien omdat ze er even over konden nadenken, of ook door de tekeningen en verhalen van de andere kinderen.
Door vragen te stellen over hun tekeningen kwamen de verhalen boven en kreeg ik echt een inkijkje in de leefwereld van de kinderen. Zo haalden we waardevolle en verrassende input op! Natuurlijk wilde iedereen meer speelplekken. Maar ook wilden de kinderen meer bomen én meer kinderen om mee te spelen. Dat kinderen ook zo gericht nadenken over hun omgeving had ik van te voren niet kunnen bedenken. Super interessant!
Dat, samen met het feit dat kinderen nog geen ’teken-angst’ kennen, maakte het tot een super toffe, inspirerende middag. Heel gaaf om te ervaren dat tekenen echt verbind én echt toegevoegde waarde heeft!
Tips/leerpunten
Wil je tekenen ook toepassen om wensen en behoeften (van kinderen) op te halen? Uit mijn ervaring geef ik je de volgende leerpunten en tips mee:
- Laat ze lekker hun gang gaan! Laat de kinderen vooral hun gang gaan. Ik had het gevoel dat juist door niet te pushen uiteindelijk iedereen mee deed en input leverde. Als is het maar één ding en gingen ze daarna weer ‘freewheelen’; helemaal goed! Gewoon lekker laten gaan.
- Ga ook in gesprek. Achter elke tekening zit een verhaal. Groot of klein. Door in gesprek te gaan en vragen te stellen over de tekening leer je wat het kind er echt mee bedoeld of wat er achter zit. Juist dat is super interessant!
- Doe zelf mee! Geef het goede voorbeeld en doe zelf mee. Het helpt de drempel nog wat te verlagen om te beginnen, kan kinderen weer inspireren en het verbind. Door mee te doen ben jij ook onderdeel van de activiteit/de ‘groep’ en kun je makkelijker in gesprek.
- Schrijf mee. Je kunt niet alles onthouden dus schrijf belangrijke punten die de kinderen vertellen op. Ik deed dat naast hun tekening, zodat ik voor het verslag bij elke tekening de input had.
- Niet voor alle leeftijden. Ik merkte dat vooral de jongere kinderen nog heel enthousiast waren over het tekenen en ook geen teken-angst kenden (5 tot 10/12 jaar). Als ze wat ouder worden, wordt het tekenen, op de enkele creatieveling na, minder interessant. Daarom mochten kinderen naar tekenen ook gewoon schrijven. En soms, na een tijdje, kwamen er dan toch wat tekeningetjes bij!